Reklamer - Nej tak! Ingen reklamer, tak!

Klik her for at afmelde reklamer via Postdanmark

reklamer, aviser, nej, tak, afmeld, afmelding, af, postdanmark, postkassen, postkasser, post, mærkat, klistermærke

Vær god ved naturen og miljøet.

Vi lever i en tid, hvor der er fokus pÃ¥ miljøet og det bliver mere og mere udbredt at fÃ¥ skiltet "Nej Tak til reklamer" op pÃ¥ postkassen. Flere fÃ¥r øjnene op for at dette voldsomme papirforbrug, kan være helt overflødig nÃ¥r vi nu har mulighederne for at fÃ¥ de samme informationer via internettet. De fleste vil jo gerne være gode verdensborgere og give sit bidrag til at mindske forureningen og overflødigt overforbrug af papir. Dette er en god mÃ¥de at yde et bidrag pÃ¥. 

regler for reklamer nej tak

Reklamer Nej tak
Private husstande kan sige nej tak til adresseløse forsendelser og andre reklamer. Det gør de ved at tilmelde sig "Reklamer - Nej tak" eller "Reklamer og gratis aviser - Nej tak".

21. september 2009 havde 17,73 pct. tilmeldt sig de to ordninger. Ca. 70 pct. af dem havde tilmeldt sig "Reklamer - Nej tak", mens ca. 30 pct. havde tilmeldt sig "Reklamer og gratis aviser - Nej tak".

Ordningerne bygger pÃ¥ retningslinjer, som er fastsat af Forbrugerombudsmanden. Du kan læse mere om baggrunden for "Reklamer - Nej tak" og  "Reklamer og gratis aviser - Nej tak" ved at klikke pÃ¥ Brancheordning.

De to ordninger
Reklamer - Nej tak
Modtageren får ikke omdelt reklamer, men får stadig lokale ugeaviser, eventuelle gratis aviser, aftenskolekataloger og telefonbøger
Reklamer og gratis aviser - Nej tak
Den mest omfattende ordning, da modtageren hverken får reklamer, lokale ugeaviser, eventuelle gratis aviser, aftenskolekataloger eller telefonbøger
Nye retningslinjer om god markedsføringsskik ved omdeling af adresseløse forsendelser
De nye regler ”Retningslinjer om god markedsføringsskik ved omdeling af adresseløse forsendelser” pr. 30. april 2009 fra Forbrugerombudsmanden finder du ved at klikke pÃ¥ Forbrugerombudsmanden, og retningslinjerne betyder, at â€Reklamer – Nej tak” skal respekteres.
Visse udsendelser er dog undtaget:
Forsendelser som ikke er omfattet af Markedsføringsloven eksempelvis statslig, kommunal eller regional information, valgmateriale fra politiske partier, indsamlingsmateriale fra velgørende organisationer samt materiale fra religiøse institutioner såsom kirkeblade.
Disse forsendelser kan omdeles til samtlige husstande uden respekt for ”Reklamer – Nej tak” eller ”Reklamer og gratisaviser – Nej tak”.
Telefonbøger, lokale vejvisere, aftenskolekataloger, aviser og andre skrifter kan omdeles til husstande som ikke er tilmeldt ordningen ”Reklamer og gratisaviser – Nej tak”.
Hvis forsendelsen ikke er omfattet af Markedsføringsloven eller kan kategoriseres under punkt 2, skal der benyttes en særskilt bestillingsliste, som fremsendes ved at sende kontaktoplysninger til mailadressen adresseloes.vest@post.dk.

Hvem kan tilmelde sig?
Private husstande, der bruges til helårsbeboelse
Fritidsboliger (f.eks. sommerhus eller kolonihave)
Boliger uden bopælspligt (bolig nr. 2, som ikke er folkeregisteradressen)
Det er ikke muligt for kontorer, butikker eller erhverv i øvrigt at tilmelde sig de to "nej tak"-ordninger. (Kilde:Postdanmark.dk)

Sådan gør du når du vil sige nej tak til reklamer

Reklamer Nej tak
Du kan tilmelde dig til "Reklamer - Nej tak" elektronisk via ePosthuset.

Du kan ogsÃ¥ fortsat henvende dig pÃ¥ posthuset for at fÃ¥ en tilmeldingsblanket. Husk at medbringe pas, sundhedskort, dÃ¥bsattest, kørekort eller bankernes ID-kort som legitimation.

PÃ¥ denne og de næste sider kan du læse mere om, hvilke betingelser der gælder for tilmelding til "Reklamer Nej tak", og hvordan du tilmelder dig.

Du finder svar på de mest almindelige spørgsmål om emnet ved at klikke her: Nej tak til reklamer

"Nej tak" ordningerne er bakket op af Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, udgivere af reklamer og distributører. Det er således hele branchen, der står bag ordningerne. Du kan læse mere om baggrunden ved at klikke på Brancheordning. (kilde:Postdanmark.dk)